RO: O scrisoare către politeistii incepatori

Articolul de fata reprezinta o traducere a unui articol publicat pe Patheos.com, un ziar online destinat diferitelor comunitati religioase. Articolul original e disponibil aici.

Unul dintre motivele pentru care păstrez acest blog este ca acesta să fie o resursă pentru persoanele care intră în Păgânism.

Câțiva știu exact ce caută, dar pur și simplu nu știu unde să o găsească. Alții au o idee vagă despre ce au nevoie (sau ce nu au nevoie) și caută mai multe detalii. Cu toate acestea, mulți sunt atât de copleșiți de societatea noastră dominată de creștini, influențată de atei, încât nu au idee despre ceea ce este chiar posibil.

Mai ales cei care se simt chemați sau chemați la unul sau mai mulți dintre mulți Zei.

Există o mulțime de cărți, bloguri și site-uri web dedicate Wicca și oricărei forme de vrăjitorie imaginabile. Este mai puțin valabil pentru Druidism, dar totusi si despre aceasta exista destule informatii.

Pentru politeism este mult, mult mai puțin.

Politeismul nu este o religie. Mai degrabă, este o perspectivă religioasă sau, poate, o orientare religioasă. Există multe religii politeiste. Unele sunt centrate pe identități etnice. Unele sunt încercări de re-creare a religiilor strămoșilor noștri vechi. Câteva trăiesc tradiții indigene care se întorc cu mii de ani. Ceea ce împărtășesc – ceea ce face din fiecare religie o religie politeistă – este aspectul religios pentru mulți Zei adevărați (pentru a împrumuta definiția propusă mai întâi de Tracul Anomal).

Nu sunt o autoritate pentru toate aceste religii. Nu sunt o autoritate pentru niciuna dintre ele. Ceea ce sunt eu este cineva care a parcurs drumul de la monoteism la deism la păgânism până la ceea ce numesc (din lipsă de termen mai bun) politeism ancestral, devoțional, extatic, oracular, magic, public, păgân. Pe parcurs am învățat câteva lucruri, lucruri care pot fi utile pentru început politeiști.

Și iată scrisoarea mea către polițiștii începători.

Zeii ale căror statui stau pe altarul meu: Danu, Morrigan, Brighid, Lugh și Cernunnos


Închinați-vă zeilor

De aici începe politeismul – cu închinarea unuia sau mai multor Zei.

Închinarea nu este autoinjosirea. Închinarea proclamă ceea ce considerăm demn – și nu există nimic mai demn decât Zeii.

Închinați-vă cu ofrandă de mâncare, băutură și tămâie. Închinați-I cu cântec, dans și poezie. Spuneți-Le poveștile voastre și vestiți faptele voastre puternice, atât antice cât și moderne. Onorează-Le cu serviciul tău pentru virtuțile și valorile Lor intr-u voi și cu munca ta pentru a-ți reface locul de proeminență în societatea umană.

Există multe modalități de a vă închina – alegeți cea care vi se pare cea mai potrivită. Dar faceți ca închinarea lor să fie centrul practicii voastre.


Cinstește-ți strămoșii

Strict vorbind, venerarea strămoșilor nu este o cerință a politeismului. Dar nu știu nicio religie politeistă, antică sau modernă, care să nu includă reverență pentru strămoșii săi.

Datorim celor care au venit înaintea noastră. Avem o obligație sacră de a ne onora strămoșii noștri de sânge, căci fără ei nu am fi. De asemenea, avem obligația să ne onorăm strămoșii noștri ai spiritului, pe cei care au creat bazele religioase și spirituale pe care ne construim.

Strămoșii noștri sunt adesea aliații noștri cei mai ușor disponibili spirituali. Dincolo de obligațiile noastre sacre, există motive practice pentru a le menține prezente în viața voastră. Onorați-i în mod regulat.


Nu uita de celelalte spirite din viața ta

Zeii și strămoșii noștri sunt importanți. La fel și spiritele locurilor în care trăim, muncim și vizităm. La fel și Fair Folk și alte persoane care împart pământul cu noi. Faceți tot posibilul pentru a forma și menține relații bune cu toți.

Amintiți-vă că sunt persoane cu propria lor viață și cu priorități – nu sunt aici pentru a vă fi profesorii, cu atât mai puțin pentru a vă servi. Dar ajută să fiți în vorbă bună cu vecinii – toți vecinii.


Învață din trecut – trăiește în prezent

Poveștile strămoșilor noștri povestind despre Zeii lor sunt comori. La fel sunt și templele și alte lăcașuri sfinte, chiar dacă tot ce a mai rămas sunt ruine. Invatamantul a fost foarte util, în timp ce încercăm să descoperim credințele și practicile cheie ale religiilor care nu au fost practicate în mod activ de mai bine de o mie de ani. În calitate de politeiști, trebuie să învățăm cât putem de la istorie, arheologie, antropologie și celelalte științe sociale.

În același timp, nu suntem egipteni faraonici sau celți preromani. Suntem oameni diferiți care trăiesc în locuri diferite la un moment diferit. Religiile noastre politeiste ar trebui să fie întemeiate în trecut, dar trebuie să trăiască în prezent – trebuie să vorbească despre cultura noastră, mediul înconjurător și relațiile noastre astăzi aici.

Dacă credeți că zeii au vorbit (în orice sens al termenului) strămoșilor noștri și le-ați spus cum ar trebui să fie închinați, nu există niciun motiv să nu credeți că aceiași Zei ne vor vorbi aici și acum și ne vor spune ce trebuie știu să le onoreze cum trebuie.

Desigur, asta înseamnă că trebuie să-i ascultăm de fapt. Iar când îi auzim, înseamnă că trebuie să fim atenți la ceea ce auzim.

Auset – mai cunoscut sub numele de Isis


Nu aveți nevoie de o divinitate patronală

Nu sunt sigur de unde a venit ideea că toată lumea ar trebui să aibă o divinitate patronală, dar este destul de comună în mișcarea păgână. În vechime, zeitățile erau patronii orașelor, națiunilor sau profesiilor, dar mai rar a persoanelor.

Nu aveți nevoie de o divinitate patronă pentru a fi politeist. Nu trebuie să fiți sunat. Tot ce ai nevoie este dorința de a onora unul sau mai mulți dintre Zei, și apoi de a acționa asupra acestei dorințe. Este întotdeauna bine să te închini zeilor.


Preoția nu este singura cale de a sluji

Cinstirea unui Zeu nu te face preotul lor – te face cinstitorul lor. Preoția este o relație formală care se concentrează pe slujirea unei Zeități specifice sau a unui grup de zeități. Are cerințe care sunt uneori dure și nu trebuie luate niciodată ușor.

Acesta este, de asemenea, un moment bun pentru a sublinia că imaginea noastră populară a unui preot este extrasă foarte mult din ceea ce vedem făcând preoții catolici și pastorii protestanți. Nu asta a făcut preoții politeiști în timpuri străvechi și nu este neapărat ceea ce Zeii noștri cheamă preoții să facă în vremurile noastre.

Atât Zeii, cât și mișcarea politeistă au nevoie de slujire sacră în moduri care nu sunt preoție: slujire comunitară, cercetare academică, lucrare teologică și filosofică și multe altele. Găsiți rolul în care puteți face cel mai bine.

Lugh



Nu veți înțelege niciodată Zeii – încercați oricum

Am comparat anterior oamenii care contemplă natura Zeilor cu pisicile care contemplă natura oamenilor. Putem cunoaște câteva lucruri despre Zei, deoarece îi experimentăm și avem relații cu Ei. Dar oricât de înțelepți am fi, Zeii sunt mai mulți. Cu atât mai mult, încât teologiile noastre spun la fel de multe despre cum ne vedem pe noi înșine ca despre cum ne vedem pe Zei.

Dacă vă aflați într-o relație cu un alt om, doriți în mod natural să știți tot ce puteți despre ei. Același lucru este valabil și în relațiile noastre cu Zeii. Există valoare în contemplarea naturii Lor și, mai ales, în dialogul pe care il produce o astfel de contemplație.

Dar dacă ajungeți vreodată la punctul în care sunteți absolut sigur că știți exact cine sunt și ce vor Ei, întoarceți-vă. Ați greșit undeva.


Ascultați pe cei înțelepți, ignorați pe cei nepricepuți

Mulți oameni sunt dornici să vă spună tot ce știu despre acest Zeu sau acea Zeiță sau despre Zei în general. Alții sunt mai rezervați, dar atunci când vi se solicită vor împărtăși ceea ce știu din istorie, tradiție sau experiență personală. Învățarea de la cei înțelepți poate fi de mare ajutor. Încercarea de a învăța de la nechibzuit nu este.

Deci cine este înțelept și cine este nechibzuit? Aceasta este provocarea, nu-i așa?

Respect persoanele care afirmă fapte și citează surse, în special pe cei care înțeleg limitele surselor lor. GPN (Gnoza Personală Neverificată) este reală și poate fi de ajutor, dar este autoritară doar pentru cei care o primesc sau care aleg să o accepte. Istoria bună este în general fiabilă, dar doar pentru că o făceau într-un fel în cele mai vechi timpuri nu înseamnă că trebuie să o facem așa acum – sau că ar trebui să o facem deloc.

În principal, respect oamenii care înțeleg că întrebările religioase sunt în cele din urmă incerte și că presupunerile fundamentale sunt critice. Dacă cineva vede lumea în același mod ca și mine, o să acord o atenție atentă părerilor sale. Dacă viziunea lor asupra lumii este plină de concepte de la monoteism sau ateism, nu voi da deloc atenție.

Manannan mac Lyr (pictura de Ashley Bryner) și Cernunnos Denton (tablou de Morgan Milburn)


Trebuie să-ți alegi calea

Ce Zeu sau Zei vei urma? Cum te vei închina? Cum veți încorpora persoane care nu sunt divine în practica dvs.? Câtă greutate veți da ceea ce se știe despre modul în care strămoșii noștri s-au închinat acestor zeități?

Acestea sunt doar câteva dintre întrebările la care trebuie să răspundeți. Există câteva grupuri actuale care au stabilit religii în jurul închinării anumitor zeități. Dacă găsiți una dintre ele – și dacă sunteți compatibil cu acestea – este posibil să vă răspundă la unele dintre aceste întrebări.

Totuși, cel mai probabil, veți încerca să răspundeți singuri la aceste întrebări. Și este în regulă.

Nu uitați: nu există „adevărul meu”. Ceva este adevărat sau nu este. Dar există „adevărul așa cum îl văd” – cea mai bună presupunere a ta bazată pe cercetarea și experiența ta.

Nu suntem fundamentali creștini sau islamici – alegerea lui Dumnezeu „greșit” sau închinarea lor în modul „greșit” nu vă va costa sufletul. Dar religiile noastre conțin relațiile noastre cele mai sacre și trebuie să ne apropiem de ele în modul în care credem sincer cel mai bine, nu în modul în care ne spune că trebuie să facem o figură a autorității.


Dar nu trebuie să călătorești singur

Oricare ar fi Zeul sau Zeii la care te hotărăști să te închini, oricare ar fi teologiile la care te abonezi, oricare ar fi practicile spirituale pe care le adopți pentru a-ți menține și îmbunătăți relațiile sacre, șansele sunt bune, altcineva face același lucru, dacă nu chiar în același mod.

Gaseste-I.

Oamenii sunt animale sociale și religia este un efort de grup. Împreună putem face mai mult și mai bine. În plus, este doar mai distractiv cu mai mulți oameni. Și, de asemenea, mai complicat, dar prefer mai complicat decât singur.

Fie ca Zeii să vă binecuvânteze pe măsură ce răspundeți la chemarea lor!

Publicat de Olteanu Cosmin

Cosmin Olteanu (in Romanian: Cosmin Olteanu, born August 25, 2000, Onesti, Bacau, Romania) is currently the founding president of the Association THE NEW PAGAN DAWN declared on June 24, 2016, involved in social, political, cultural and reform work.

Un gând despre „RO: O scrisoare către politeistii incepatori

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: